Claire, 30lu yaşlarının başlarında, bir kaç yıl önce evlenmiş ve üniversite eğitimini yeni tamamlamış bir kadındı. Kendini, var olan ilişkilerinde soyutlanmış ve mutsuz olarak tanımlıyordu. Claire, bir yönlendirme ve rehberliğe ihtiyaç duyduğunda, yaşamının önemli bir noktasında olduğunu hissetti. Hiç bir sanat deneyimi yoktu. Sanatında insanları çöp adam olarak çizdi ve kolay, dolaysız sembolleri kullandı. Başlangıçta kendinden emin değildi, ama bu yavaş yavaş değişti.

Zamanla, Claire’in kendine bakış açısının ailesiyle ilgili olduğu ortaya çıktı. Bu yüzden, bir dizi resimde hem annesi hem de babasıyla olan ilişkilerini keşfetmeye teşvik edildi. İlkinde, anne Claire’e bir elbise giydiriyordu. Annesini uygun olmayan ve heybetli biri olarak tanımladı. Claire gerçekte olduğu gibi kabul edilmemişti ve annesini memnun edecek bir görünüme uymak zorunda bırakılmıştı. Babasına gelince… Claire, onun nasıl olduğunu hatırlayamadı. Resimde, babası ondan çok uzaktaydı. Yalnızca babasıyla yaptığı şeyleri hatırlıyordu.

Daha sonra, anne ve babasına olan tepkilerini gösteren üçüncü bir resmi yaratmaya doğru ilerlendi: Kırmızı, sarı ve yeşille karalanmış bir dikdörtgen. Claire bu resmi, duygularının yük sandığı olarak tanımladı. Kırmızının öfkesi, yeşilin mutlu hisleri ve sarının macera dürtüsü olduğunu hissetti. Dikdörtgen, dışarıdan temiz ve keskin görünüyordu ve Claire bunun kendini topluma sunma biçimine benzediğini belirtti. Resimle ilgili konuşurken Claire, öfkesinin yani kırmızı karalamaların kutunun içinde daha fazla yer kaplayabileceğini keşfetti, çünkü bu, anne ve babasına karşı hissettiği temel duygusuydu. Claire’in aile ilişkilerini anlamada bu oturumların son derece yararlı olduğunu görmek zor değildi.

Bu süreç, Claire’in anne ve babasına karşı hissettiği gerçek duyguların açıklığa kavuşmasına yardımcı oldu. Büyüme ve macera potansiyelinin alınganlık ve kızgınlık duygusuyla bastırıldığını keşfetti. Hiç bir zaman ailesi tarafından kabul edilmemiş ve onaylanmamıştı, bu yüzden kendini de kabul edemiyordu. Sanat terapisi, ilişkilerini ve benliğini farklı bir ışıkta görmesine yardımcı oldu.

Çeviren: Gözlem Küçük
Kaynak: artandplaytherapy

Libido Dergisi’nde yayımlanan, Libido Dergisi yazar ve çevirmenlerine ait herhangi bir yazı, çeviri, makale ve haber izin alınmadan basılı olarak ya da internet ortamında kullanılamaz, çoğaltılamaz, yayınlanamaz. İzinsiz kullananlar hakkında hukuki yollara başvurulacaktır.

Yazar:

Libido Dergisi, psikanaliz, felsefe ve insan bilimleri alanlarında makale, deneme ve çevirileri içeren iki aylık bir psikanaliz dergisidir. Genel okur-yazar kitlede psikanaliz kuramlarına duyulan ilgilinin artması, psikanalizin yaygınlaşmasını amaçlamaktayız. Psikanaliz kuramlarına duyulan ilginin gelişmesi amacıyla farklı psikanaliz akımları hakkında en tutarlı akımları ve bilgileri okuyucu ile buluşturarak dergimizi ve psikanaliz hakkındaki Türkçe yazıları geliştirmeye çalışmaktayız.